Ana içeriğe atla

İstatistik Bölümü

  1. İstatistik alanında edindikleri bilgi birikimlerini ve istatistiksel düşünme becerilerini, teorik istatistik, veri bilimi, finansal istatistik, sağlık bilimlerinde istatistik gibi disiplin-içi ve disiplinlerarası uzmanlık alanlarında geliştirebilme ve böylece geleceğin teknolojilerini kullanma ve geliştirme yetkinliğine sahip istatistikçiler, veri bilimciler, araştırmacılar ve bilim insanları yetiştirmek.

  2. Öğrencilere çevresel duyarlılık, sürdürülebilirlik, erişilebilirlik, kapsayıcılık ve esenliğin sağlanmasına yönelik sorumlu eylemlerde bulunma, eleştirel düşünme ve etik karar alma becerileri kazandırarak öğrencilerin sosyal sorumluluk ve toplumsal fayda konusundaki farkındalıklarını artırmak. 

  3. Güncel bilimsel ve toplumsal ihtiyaçlara yanıt verebilecek ve öğrencilerin kariyer çeşitliliğini ve bilimsel yetkinliğini arttıracak şekilde yapılandırılmış, disiplinlerarası etkileşimi ve uzmanlaşmayı teşvik eden yenilikçi eğitim yaklaşımları geliştirmek ve uygulamak. 

  4. Öğrencilerin sorun çözme, girişimcilik ve yaşam boyu öğrenme becerilerini geliştirmelerine, kuramsal bilgilerini uygulamalarla pekiştirebilmelerine ve yüksek istihdam edilebilirlik kazanmalarına olanak sağlayan üniversite-sektör iş birliklerini güçlendirmek.

  5. Eğitim ve araştırma faaliyetlerinde yapay zekâ ve teknoloji çözümlerini etkin biçimde kullanıp dijitalleşme çalışmalarını sürekli ilerleterek günün gereksinimlerine cevap veren öğrenme-öğretme yöntemleri ile ölçme-değerlendirme teknikleri uygulamak. 

  6. Ulusal ve uluslararası akademik değişim programları, ortak projeler ve çift diploma olanakları yoluyla bölümün uluslararası tanınırlığını artırmak ve akademisyenler ile öğrencilerin ulusal ve uluslararası düzeyde bilgi ve deneyim paylaşımına olanak tanımak. 

İstatistik Lisans Programı, istatistik alanında edindikleri bilgi birikimlerini ve istatistiksel düşünme becerilerini, teorik istatistik, veri bilimi, finansal istatistik, sağlık bilimlerinde istatistik gibi disiplin-içi ve disiplinlerarası uzmanlık alanlarında geliştirebilme ve böylece geleceğin teknolojilerini kullanma ve geliştirme yetkinliğine sahip istatistikçiler, veri bilimciler, araştırmacılar ve bilim insanları yetiştiren bir programdır. 

Program, disiplinlerarası etkileşimi ve uzmanlaşmayı esas alan yenilikçi eğitim yaklaşımları geliştirmeyi ve üniversite-sektör iş birliklerini sürekli güçlendirmeyi hedeflemekte, güçlü uluslararası tanınırlık vizyonu doğrultusunda, uluslararası bilgi ve deneyim paylaşımını teşvik etmektedir. 

İstatistik Bölümü mezunları, olasılık kuramı, parametrik ve parametrik olmayan istatistiksel yöntemler, çok değişkenli analiz, deney tasarımı, regresyon teknikleri ve veri madenciliği gibi konularda derinlemesine bilgiye sahiptir. Mezunlar, veri toplama, düzenleme, analiz etme, yorumlama ve modelleme süreçlerinde ileri düzey beceriler kazanmış; farklı veri türlerine yönelik uygun yöntemleri seçebilen, sonuçları bilimsel ve toplumsal bağlamda değerlendirebilen bireylerdir. Bu kapsamda, mezunlar sağlık, sosyal bilimler, ekonomi, finans, mühendislik, biyoloji, eğitim, kamu yönetimi ve teknoloji gibi birçok alanda veri temelli karar süreçlerine katkı sunabilecek yeterlilikle donatılmışlardır.

İstatistik Bölümü mezunları, aynı zamanda istatistik ya da ilgili alanlardaki yüksek lisans ve doktora programlarına devam ederek akademik kariyer yapabilir; üniversiteler, araştırma enstitüleri, ulusal ve uluslararası kuruluşlarla yürütülen projelerde aktif roller üstlenebilirler.

Edindikleri yüksek nitelikli alan eğitiminin yanı sıra,

“Veri Bilimi Sertifika Programı”nı tamamlamış olan mezunlar, teknoloji şirketleri, finans sektörü, perakende ve e-ticaret, sağlık hizmetleri, üretim ve lojistik sektörü, kamu hizmetleri, kurumların veri analizi departmanları, şirketlerin bilişim birimleri, eğitim ve Ar-Ge kurum ve kuruluşlarında,

“Finansal İstatistik Yöntemleri Sertifika Programı”nı tamamlamış olan mezunlar, bankacılık ve finans sektörü, sigortacılık sektörü, şirketlerin muhasebe departmanları ve bütçe-planlama ile ilgili birimler, eğitim ve Ar-Ge kurum ve kuruluşlarında,

“Sağlık Bilimlerinde İstatistik Sertifika Programı”nı tamamlamış olan mezunlar, sağlık ve tıp alanlarında araştırma yürüten kamu ve özel sektördeki Ar-Ge departmanları, eğitim ve Ar-Ge kurum ve kuruluşlarında, finans sektörü, sigortacılık sektörü, şirketlerin muhasebe departmanları ve bütçe-planlama ile ilgili birimler, eğitim ve Ar-Ge kurum ve kuruluşlarında,

“Teorik İstatistik Sertifika Programı”nı tamamlamış olan mezunlar, veri analizi, araştırma ve modelleme alanlarında kamu kurumları, özel sektör şirketleri, eğitim ve Ar-Ge kurum ve kuruluşlarında çalışabilirler.

Bu bölümün amacı,

  • İstatistik alanında ileri düzeyde çalışmalar yapabilecek güçlü teorik ve uygulamalı bilgi birikimine sahip, istatistiksel düşünceyi özümsemiş; bu düşünce ve bilgileri teorik istatistik, veri bilimi, finans, sağlık bilimleri gibi alanlardaki problemleri tanımlama, modelleme ve çözüm üretmede etkin bir şekilde kullanabilen

  • Çevresel duyarlılık, sürdürülebilirlik, erişilebilirlik, kapsayıcılık ve esenliğin sağlanmasına yönelik sorumlu eylemlerde bulunabilen, eleştirel düşünme, girişimcilik, sorun çözme ve etik karar alma ve yaşam boyu öğrenme becerileri edinmiş,

  • Güncel yapay zekâ ve bilişim teknolojilerini kullanma ve geliştirme becerilerine ve istatistik alanında edindiği bilgi birikimini ve istatistiksel düşünme becerilerini, teorik istatistik, veri bilimi, finansal istatistik, sağlık bilimlerinde istatistik gibi disiplin-içi ve disiplinlerarası uzmanlık alanlarında geliştirebilme yetkinliğine sahip,

  • Türkçe ve İngilizcede matematik terminolojisini kullanabilen ve alanı ile ilgili araştırma yapabilen, ekip çalışmasına uyumlu ve çalışmalarını etkin bir biçimde sunabilen,

  • Kariyer hedeflerini belirleme ve kariyerini yönetme becerisine sahip, mesleki etik değerlere bağlı bireyler olarak ulusal ve uluslararası özel sektör ve kamu kuruluşlarında yönetim, bilimsel araştırma ve uygulama kademelerinde çalışabilecek yetkinliğe sahip 

istatistikçiler, araştırmacılar ve bilim insanları yetiştirmektir.

Programı başarıyla tamamlayan öğrenciler,

PÇ-1) İstatistik biliminin temelini oluşturan teorik ve uygulamalı alanlardaki bilgilerini, alanla ilgili problemleri tanımlama, modelleme ve çözüm üretmede kullanabileceklerdir.

PÇ-2) İstatistiksel problemlerin belirlenmesi, uygun veri toplama yöntemlerinin seçilmesi, verinin düzenlenmesi ve yorumlanması süreçlerinde yeterlilik gösterecek ve bu problemlerin çözümünde gerekli analiz ve modelleme yöntemlerini seçip uygulayabileceklerdir.

PÇ-3) Herhangi bir olgu, süreç ya da ürünü istatistiksel bakış açısıyla analiz edip yorumlayabilecek ve karşılaştıkları sorunlara uygun modern istatistiksel yöntemlerle çözüm geliştirebileceklerdir.

PÇ-4) Disiplinlerarası bir yaklaşımla, farklı alanlarda edinmiş oldukları bilgileri sentezleyebileceklerdir. 

PÇ-5) İstatistik alanında edindikleri bilgi birikimlerini ve istatistiksel düşünme becerilerini, teorik istatistik, veri bilimi, finansal istatistik, sağlık bilimlerinde istatistik gibi disiplin-içi ve disiplinlerarası uzmanlık alanlarında geliştirebileceklerdir. 

PÇ-6) İstatistik alanında yaygın olarak kullanılan en az bir programlama dili ile bilgisayar ve yapay zekâ teknolojilerini, problemleri çözmek, veri analizi yapmak ve simülasyonlar gerçekleştirmek için kullanabileceklerdir. 

PÇ-7) İstatistik ve ilgili alanlardaki bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyebilecek, kariyer fırsatlarını değerlendirerek kişisel ve mesleki gelişim hedeflerini belirleyebilecek ve bu hedeflere ulaşmak için hayat boyu öğrenme stratejilerini kullanabileceklerdir.

PÇ-8) Bilimsel araştırmalarını ve mesleki faaliyetlerini yürütürken doğabilecek hukuksal sonuçları ve toplumsal etkileri dikkate alarak mesleki etik ilkeler, kalite standartları ile evrensel değerler doğrultusunda ve sosyal sorumluluk bilinci ve adalet duygusuyla hareket edebileceklerdir.

PÇ-9) Bireysel olarak ya da takımlarda etkin biçimde çalışabileceklerdir.

PÇ-10) İstatistik alanında güvenilir bilgi kaynaklarına ulaşarak literatür taraması yapabilecek ve akademik araştırma tasarlayıp yürütebileceklerdir.

PÇ-11) İstatistiksel konuları, teorileri, ispatları, araştırmaları ve problem çözümlerini, istatistiksel terminoloji kullanarak tüm paydaşlara Türkçe ve İngilizcede sözlü ve yazılı olarak etkili biçimde aktarabileceklerdir.