Ana içeriğe atla

FEFMOD

 

Fen-Edebiyat Fakültelerinin yeniden yükselişine doğru öncü bir adım atmak amacıyla geliştirilen ve YÖK Başkanlığımızın 18 Nisan 2022 tarihli Temel Bilimler Toplantısı’nda ele alınan “temel bilimler bölümlerinin özendirilmesi, araştırma ve teknoloji altyapısının iyileştirilmesi, eğitim ve öğretim kalitesinin artırılması ve en önemlisi mezunların istihdam alanlarının genişletilmesi” yönündeki yaklaşımların somut bir uygulaması olan “YTÜ-FEF Temel Bilimler Eğitimi Modeli”, Fakültemizde 2024-2025 Eğitim-Öğretim yılı Güz yarıyılında hayata geçirilmiştir. 

 

Temel bilimlerin, hayata değer katan her bilimsel ve teknolojik gelişmenin ve tüm mühendislik uygulamalarının temelinde olduğu gerçeğinden hareketle ve ülkemizin ve insanlığın geleceğinin inşası açısından temel bilimlerin önemini hatırlatma ve temel bilimlerin iade-itibarına yönelik somut katkı sunma motivasyonu ile tasarlanan ve uygulamaya konan “YTÜ-FEF Temel Bilimler Eğitimi Modeli”nin ana amacı, temel bilimler bölümlerinin niteliğini ve tercih edilebilirliğini sürdürülebilir şekilde arttırmaktır.

 

Model kapsamında, Fakültemiz öğrencilerinin, uluslararası standartlarda ve çağın gereksinimlerine uygun bir temel bilimler eğitimi almalarını ve geleceğin nitelikli bilim insanları ve akademisyenleri olarak yetişmelerini sağlamanın yanı sıra temel bilim öğrencileri olarak özel sektörde geniş istihdam olanakları bulabilmelerini, yüksek ve sürdürülebilir bir istihdam edilebilirliğe sahip olmalarını sağlamak amacıyla öncü temel bilimler öğretim planları tasarlanmış ve uygulamaya konmuştur. 

 

Modele ilişkin uygulamaların eğitim-öğretimde mükemmeliyet çerçevesinde yürütülmesini ve sürdürülebilirliğini garanti altına almak amacıyla, 2023-2024 akademik yılı Bahar Dönemi ile 2024-2025 akademik yılı Güz Dönemi’nde, eğitim-öğretim yöntemleri ile ölçme-değerlendirmede kullanılan tekniklerin günümüz dünyasının gereksinimleri ışığında yeniden yapılandırılmasına ve güncellenmesine yönelik ihtiyaç analizi ve değerlendirme çalışmaları gerçekleştirilmiştir. Bu bağlamda, özellikle üretken yapay zekâ (GenAI) teknolojilerinin eğitim üzerindeki olası etkileri ve alınabilecek önlemler, UNESCO tarafından 2023 tarihinde yayımlanan “Guidance for generative AI in education and research” (https://www.unesco.org/en/articles/guidance-generative-ai-education-and-research) başlıklı kılavuz çerçevesinde değerlendirmeye alınmıştır. 

 

Eğitim-öğretimde mükemmeliyetin sürdürülebilirliğine yönelik yapılan değerlendirmeler sonucunda, 28.11.2014 tarihli Fakülte Kurulu’nda, Fakültemiz bünyesindeki bölümlerin tamamında 2024-2025 akademik yılı Bahar Dönemi’nden başlayarak uygulanmak üzere, öğretim elemanlarımızın eğitim-öğretim yöntemlerini ve ölçme-değerlendirmede kullanacakları teknikleri çeşitlendirmelerine ve bunları zaman ve maliyet etkin biçimde uygulayabilmelerine olanak sağlayacak olan ve kullanım kılavuzu ekte sunulan FEFMOD sistemine geçilmesine karar verilmiştir. Öğretim Elemanları bölüm derslerinde öğrencilere, öğrenci merkezli öğrenim yöntemlerinden biri olan ve öğrencilerin, konuya uygun materyallerle ders öncesinde veya konuya başlamadan önce karşılaştıkları, kendi kendine öğrenime uygun olarak hazırlanan bu materyallerden ders öncesinde konuya çalışarak derse hazır olarak gelmelerine olanak sağlayan ters yüz edilmiş öğrenme (flipped learning) modelini uygulayabilir. Bu bağlamda öğretim elemanları yürüttükleri her bir ders için FEFMOD sistemine dersin haftalık ders materyallerini, notlarını ve/veya kaynaklarını yüklemelidir.

 

Temel bilimlerin eğitim ve araştırma kalitesini geliştirmek ve ilgili faaliyetleri yürütmek amacıyla, ayrıca Üniversitemiz bünyesinde bir “Yıldız Teknik Üniversitesi Temel Bilimler Araştırma ve Eğitim Merkezi (YTÜ-TEBİM)” kurulmasına ilişkin öneri ve ilgili yönetmelik Dekanlığımızca Üniversitemiz Senatosuna sunulmuştur.

 

Fen-Edebiyat Fakültelerinin hak ettiği değere yeniden kavuşturulması ve temel bilimler eğitiminde mükemmeliyetin sürdürülebilirliğinin sağlanması misyonu ve ülkemizde temel bilimlerin merkezi olma vizyonuyla gerçekleştirilen yukarıdaki çalışmalar ve alınan kararlar konusunda bilgilerinizi rica ederim.

 

Prof. Dr. Salim YÜCE

Fakülte Dekanı